Læreplaner i samfundsfag C og B

I gymnasiet tilbydes faget samfundsfag på både C- og B-niveau. Begge niveauer har deres egne karakteristika og fokuserer på forskellige aspekter af samfundsfag. Her vil vi se nærmere på forskellene mellem læreplanerne for samfundsfag C og B.

Samfundsfag C

Samfundsfag C er en obligatorisk del af gymnasieuddannelsen og udbydes på grundforløbet. På samfundsfag C-niveau er fokus primært på at give eleverne en bred forståelse for samfundets opbygning, samspil og aktuelle problemstillinger. Læreplanen for samfundsfag C inkluderer emner som samfundsforhold, politik, økonomi, kultur, globalisering og bæredygtighed.

Elever på samfundsfag C-niveau forventes at kunne analysere og vurdere samfundsmæssige problemstillinger, trække på relevante faglige begreber samt kunne reflektere over samfundsmæssige udviklinger.

Kernestof og valgfrit stof

I læreplanen for samfundsfag C indgår både kernestof og valgfrit stof. Kernestoffet dækker de obligatoriske emner, mens eleverne har mulighed for at vælge mellem forskellige valgfrie emner alt efter deres interesse og studieretning. Dette giver eleverne mulighed for at specialisere deres viden inden for samfundsfaglige områder, der interesserer dem mest.

Samfundsfag B

Samfundsfag B udbydes på A-, B- og C-niveau i gymnasiet som et studieforberedende fag. På samfundsfag B-niveau er der en større vægt på teori og metode i forhold til samfundsfag C-niveau. Læreplanen for samfundsfag B inkluderer således en dybere forståelse for samfundsvidenskabelige teorier og metoder samt en mere analytisk tilgang til samfundsfaglige problemstillinger.

Elever på samfundsfag B-niveau forventes at kunne anvende samfundsvidenskabelige begreber og metoder til at analysere komplekse samfundsfaglige problemstillinger, argumentere for deres synspunkter samt reflektere over samfundsudviklingen på et analytisk niveau.

Kompetencemål og fordjupningsområder

I læreplanen for samfundsfag B fastsættes specifikke kompetencemål, som eleverne forventes at mestre på B-niveau. Derudover inkluderer læreplanen fordjupningsområder, hvor eleverne kan fordybe sig i specifikke temaer inden for samfundsfag.

Afsluttende tanker

Samfundsfag er et værdifuldt fag, der giver eleverne mulighed for at forstå og engagere sig i samfundsmæssige problemstillinger på et reflekteret niveau. Uanset om man vælger samfundsfag C eller B, vil man få en solid samfundsfaglig uddannelse, der kan åbne døre til videregående studier og en bred vifte af karrieremuligheder.

Dansk på B- og A-niveau: Træningsopgaver og AnalyserHvem er jegHvad ved Google om mig og hvordan kan jeg beskytte min data?Fælles Mål i Samfundsfag: En Guide til Forståelse og AnvendelseLes Jeunes: Fire Venner, Uendelige ForskelleStereotyper og Fordomme: En Dybdegående AnalyseIscenesættelse og SelviscenesættelseTrivsel og Undervisning: En Guide til at Fremme ElevtrivselAktivitetsanalyse inden for SOSU – En komplet guideMasseuddøen: Den sjette masseuddøen og miljøkrisen i Danmark